Δευτέρα 24 Μαρτίου 2008

Κυκλοφοριακό

Επειδή διάβασα στις εφημερίδες ότι επαναμελετάται το κυκλοφοριακό, είπα να επαναφέρω αυτό το παλιό άρθρο. Εκείνο που μου έκανε εντύπωση είναι ότι επανήλθε η ιδέα του τραμ. Μπορεί κανείς να μου εξηγίσει ποια είναι τα πλεονεκτήματα του τραμ έναντι του λεοφορείου?



ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ
Το κυκλοφοριακό είναι ένα τεράστιο πρόβλημα που χρειάζεται άμεσες, ριζοσπαστικές λύσεις. Ακούγονται διάφορες ιδέες από τις οποίες τις περισσότερες βρίσκω τουλάχιστον ανόητες. Η πρώτη είναι οι λεοφορειολωρίδες, δηλαδή μια λωρίδα κυκλοφορίας να χρησιμοποιείται μόνο από λεωφορεία προφανώς για να κινούνται ταχύτερα. Στις πόλεις όμως που εφαρμόστηκε αυτό το μέτρο οι δρόμοι τους έχουν 4-5 λωρίδες κυκλοφορίας προς κάθε κατεύθυνση άρα θυσιάζουν ένα 20-25% της χωρητικότητας των δρόμων. Στη περίπτωση μας έχουμε μερικούς δρόμους με δύο λωρίδες ενώ οι περισσότεροι είναι με μία. Άρα που θα γίνουν οι λεωφορειολωρίδες? Δεν φαντάζουμε τα σαΐνια που το εισηγούνται να λογαριάζουν να κλείσουν πχ την Τσερίου ή την Κυριάκου Μάτση? Ή να κλείσουν την μια λωρίδα της Λεωφόρου Στρόβόλου? Οι ουρές δεν θα διαλύονται ούτε ως τα μεσάνυχτα.Η δεύτερη παλαβή (πάντοτε κατά την ταπεινή μου γνώμη) ιδέα είναι το τραμ. Το μόνο πλεονέκτημα που έχει το τραμ έναντι του λεωφορείου είναι το ότι δεν βγάζει καυσαέριο, ένα πρόβλημα που στην περίπτωσή μας δεν είναι αρκετά σοβαρό που να δικαιολογεί το τεράστιο κόστος που απαιτείται. Εκτός αν θα το κάνουμε για τις μίζες…Διάβασα παλαιότερα μια συνέντευξη του δήμαρχου Στροβόλου όπου εισηγείται την προώθηση των ταξί. Μα κύριε δήμαρχε τα ταξί επιβαρύνουν το κυκλοφοριακό. Και αν ο κόσμος προτιμήσει το ταξί σημαίνει ότι θα υπάρχουν περισσότεροι (άρα και φθηνότεροι) χώροι στάθμευσης άρα περισσότερα αυτοκίνητα στις πόλεις!
Τι εισηγούμαι
Σοβαρή αναβάθμιση του στόλου και του δρομολογίου των λεωφορείων, με σταθμούς park and ride στις παρυφές των πόλεων. Παράλληλα τα πρώτα χρόνια λειτουργίας το λεωφορείο να είναι δωρεάν (κονδύλια ΕΕ) ή με συμβολικό εισιτήριο για λόγους προώθησης. Δεν θα είναι ταχύτερο από το ιδιωτικό αυτοκίνητο αλλά ο χρήστης του θα γλιτώνει ίσως και ΛΚ100 τον μήνα (καύσιμα, στάθμευση, σέρβις, φθορές) που αν προωθηθεί σωστά θα είναι ένα σοβαρό κίνητρο υπέρ του λεωφορείου τουλάχιστον για τους χαμηλά αμειβόμενους.
Mετά το πιο πάνω, όταν δηλαδή ο πολίτης θα έχει 2η επιλογή, να φορολογηθούν οι χώροι στάθμευσης και να μπουν διόδια για κυκλοφορία στο κέντρο (πχ σύστημα Σιγκαπούρης όπου τα αυτοκίνητα με ηλεκτρονικό σύστημα χρεώνονται αυτόματα όποτε μπαίνουν στο κέντρο).
Να κυριχθεί πόλεμος κατά της παράνομης στάθμευσης, να μην επιτρέπεται ούτε για 1 λεπτό πχ μπροστά από φούρνους και περίπτερα.
Γενικά να γίνει δύσκολη η ζωή των οδηγών ΙΧ, με κάμερες (αν αξιωθούμε καμιά φορά) και τροχονόμους σε κάθε φανάρι, διασταύρωση κλπ
Προώθηση της μικρής μοτοσικλέτας κάτω των 50κε, ίσως με μείωση φορολογίας.
Να επιτραπεί η οδήγηση των μοτοσικλετών κάτω των 50κε από μαθητευομένους οδηγούς 17 ή και 16 χρονών.
Να προωθηθεί επίσης και το ποδήλατο. Σίγουρα είναι δύσκολο να δημιουργηθούν ποδηλατόδρομοι στο υφιστάμενο οδικό δίκτιο αλλά μπορούν να γίνουν πολλά. για παράδειγμα να φωτιστούν καλύτερα οι δρόμοι και να καθαριστούν και βελτιωθούν τα άκρα των δρόμων και τα παγκέτα αλλά και να τονιστούν τα δικαιώματα των ποδηλατιστών στους δρόμους. Ήδη το ποδήλατο χρησιμοποιήται από μεγάλο αριθμό μεταναστών οι οποίοι φυσικά το χρησιμοποιούν γιατί δεν έχουν αυτοκίνητο αλλά αυτό μας δείχνει ότι αν καταφέρουμε να ξεφύγουμε από τα κόμπλεξ μας υπάρχουν επιλογές.
Το σημείο 6 ίσως είναι ριζοσπαστικό αλλά εξ όσων θυμάμαι δεν είχαμε ιδιαίτερο προβλήματα με ατυχήματα μα αυτές τις μοτοσικλέτες πριν απαγορευτεί η οδήγηση από τους 17χρονους ( υπάρχουν στατιστικές?). Το πρόβλημα είναι με τις μεγαλύτερες μοτοσικλέτες που ίσως μειωθεί εφόσον οι νέοι οδηγοί θα έχουν πρώτα την εμπειρία της μικρότερης μοτοσικλέτας.
Παράλληλα θα πρέπει να βοηθηθεί η αστυνομία υλικά και νομοθετικά αλλά κυρίως ηθικά. Να σταματίσει επιτέλους αυτός ο πόλεμος για τους αστυνομικούς που κάνουν τη δουλειά τους καταγγέλλοντας παρανομούντες. Σίγουρα κάποιοι δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους αλλά αυτο δεν σημαίνει ότι δικαιούμαστε να παρανομούμε. Πρέπει επιτέλους να μπει τάξη στους δρόμους.
Αντιλαμβάνομαι ότι τα πιο πάνω είναι μέτρα που θα προκαλέσουν πολλές αντιδράσεις από τον κόσμο ενώ τα αποτελέσματα τους θα είναι μακροπρόθεσμα. Σίγουρα δε, θα πολεμήθουν και από τους δημοσιογράφους αφού και αυτοί προτιμούν την ευκολία του ιχ.

2 σχόλια:

Sike είπε...

λόγω βιασύνης δεν διάβασα με πολλή προσοχή το άρθρο, αν και πήρα την κεντρική ιδέα και νομίζω έχεις δίκιο σε αρκετά πράγματα.

Ήθελα να σου απαντήσω στο τέλεια πρώτο ερώτημα, μερί τραμ και λεωφορείου. Μα, αγαπητέ μου, αλόπως εν εκατάλαβες που ζεις. Να μεν φάν τζείνοι ποννα κερδίσουν την προσφορά μέσα από νόμιμες διαδικασίες για ξήλωμα των δρόμων και εγκατάσταση γραμμών τραμ? Με το λεωφορείο εν τρώει κανένας, οι στάσεις υπάρχουν ήδη.

Bananistanos είπε...

Φίλε sike

Πράγματι είσουν βιαστικός, ανάφερα τις μιζες σαν τον πιο πιθανό λόγο επιλογής του τραμ